Welkom
Diensten
Kees Moltmaker
Publicaties
Samenwerking
Contact
Kennis & Ervaring
Certificering & Gedragscode
Cases
Case Landelijk Rekencentrum
Cases Digitale Campus
Case Reorganisatie Agentschap
Case Informatiebeveiliging
Projecten & Interim
Cases Digitale Campus

Context
Midden jaren 90: Een instelling voor hoger beroepsonderwijs verandert de vorm waarin onderwijs wordt gegeven. Traditionele vormen van klassikaal onderwijs maken meer en meer plaats voor systemen van permanente educatie, probleemgestuurd onderwijs en tijd- en plaats onafhankelijk leren.
Daarbij heeft de instelling de ambitie om haar onderwijsdiensten wereldwijd aan te bieden.

Aanpak
In mijn rol als hoofd  Informatiecentrum& Multimedia neem ik samen met een aantal visionaire collega's initiatief voor het project “Digitale Campus”:  de opvolger van de traditionele Campus, een omgeving waar wonen, leren en ontspanning voor de studenten optimaal wordt ondersteund. De Digitale Campus biedt deze diensten tijd- en plaats onafhankelijk aan, passend bij de nieuwe onderwijsvormen.
Er worden grootschalige en gestandaardiseerde infrastructurele voorzieningen rond internet, intranet en email ingericht. Daarnaast worden deelprojecten gedefinieerd voor extra diensten als het raadplegen van de studievordering.
Een belangrijke succesfactor van het project ligt in de verwevenheid met het onderwijs. Afdelingen van de school worden gestimuleerd om daadwerkelijk tijd- en plaats onafhankelijke leervormen in te voeren.  Deze pioniers worden maximaal ondersteund door het project, in de vorm van voorzieningen-op-maat en  matching funds vanuit het Digitale Campus project.
Het mes snijdt aan twee kanten:  het succes van deze pioniers kan worden overgenomen door andere afdelingen, de inbreng van de pioniers borgt dat de opgeleverde functionaliteit daadwerkelijk aansluit bij de behoeften van het onderwijs.
Op verzoek van het College van Bestuur neem ik leiding van het project op me.

Resultaat
Het resultaat is een binnen budget en tijd opgeleverd resultaat. Belangrijker nog: een voorziening die de hogeschool in staat stelde om grote stappen te zetten in de vernieuwing van haar onderwijs.
De afsluiting van het project bestond uit een congres, primair vóór en dóór onderwijsgevenden, waarin de ervaringen met deze nieuwe onderwijsvormen werden gedeeld. Het symbool van dit congres: de “klapschaats”,  destijds hèt innovatieve middel dat professionals in staat stelde om een nieuw prestatieniveau te bereiken.

WelkomDienstenKees MoltmakerPublicatiesSamenwerkingContact