Welkom
Diensten
Kees Moltmaker
Publicaties
Samenwerking
Contact
Kennis & Ervaring
Certificering & Gedragscode
Cases
Case Landelijk Rekencentrum
Cases Digitale Campus
Case Reorganisatie Agentschap
Case Informatiebeveiliging
Projecten & Interim
Case Reorganisatie Agentschap

Context
Oost-Groningen: Een agentschap behorend bij  het ministerie van binnenlandse zaken, een autonoom functionerende organisatie, zal worden opgeheven. 
Het primaire proces wordt overgenomen door een landelijk  functionerend overheidsbedrijf. Het management wordt opnieuw ingericht, de managementstijl verandert drastisch, het functiehuis wordt gemoderniseerd, stafafdelingen worden opgeheven, alle PIOFAH taken worden uitbesteed aan shared-servicecentra.
Het personeel heeft baangarantie gekregen. Toch  is veel onrust en wantrouwen onder het personeel.  Er is een zeer actieve ondernemingsraad, in conflict met de directie en met het departement.

Aanpak
Mijn verantwoordelijkheid  als interim HR-manager en MT-lid is om de opheffing op P&O gebied te begeleiden. Hierin ben ik vertegenwoordiger van de “latende organisatie”.  Ik zorg voor een goede voorlichting aan het personeel en zorg dat het directieteam van de nieuwe organisatie i.o. in Den Haag over de juiste informatie beschikt. De relatie met de ondernemingsraad verbetert drastisch vanwege een samen met de nieuwe interim-directeur ingezette lijn van informeren en raadplegen.
Een aantal zaken op P&O gebied blijken extra aandacht nodig te hebben: tijdelijke inhuur van extra personeel, tijdelijke interne promoties,  escalaties rond medewerkers, een medewerkerstevredenheidsonderzoek met verrassende resultaten, een verouderd ARBO-beleid.
Daarnaast werk ik samen met de interim-directeur aan een verandering in de richting van een meer op ontwikkeling en facilitering van medewerkers gerichte managementstijl, vooruitlopend op de cultuur binnen het nieuwe bedrijf.
Een door mij ingerichte en begeleide workshop voor het managementteam verscherpt  de gezamenlijke  focus in het team op een succesvolle en beheerste overgang naar de nieuwe situatie.
Bij het voortijdig vertrek van de manager financiën wordt mijn aanbod om zijn taken voor enige maanden waar te nemen aanvaard.

Resultaat
Een succesvolle overgang naar het nieuwe bedrijf; een beheerst verlopen plaatsingsproces met een minimum aan bezwaar&beroepsprocedures; optimale plaatsing van personeel op nieuwe functies. Bij de overgang  is de HR-portefeuille op orde.
Een bedrijf dat trots kan zijn op haar prestaties,  medewerkers die positief staan ten opzichte van de voor hen nieuwe situatie.

WelkomDienstenKees MoltmakerPublicatiesSamenwerkingContact